Útinapló 6.
Debrecen, április 27. péntek
Pápes Éva
Debrecenbe kéne menni... hangzott el a meghívás, aminek nem lehet
ellenállni, hiszen Debrecen az ország másik vége Zalaegerszegről
nézve, amellett a Tiszántúl legjelentősebb nagyvárosa, a történelmi
Magyarország egyik meghatározó helye. Ennyi éppen elég, hogy vonzóvá
tegye ezt a „nagy utazást”. Tehát nyugatról keletre mentünk, a
Dunántúlról a Tiszántúlra, Hamvas Béla meghatározását az Öt
géniuszból kölcsönvéve: a keleti géniusz középpontjába érkeztünk.
Debrecen méltóan a nagyvárosi státusához úgy mutatkozott be nekünk, mint egy igazi
metropolis, alig bírtunk a forgalomból kikerülni, hogy végre kedves
házigazdánk lakásába megérkezzünk. De már a pályaudvaron
„fogadóbizottság” várt minket, a szervező háziasszonyunkon kívül két
úr, nevezetesen egy ismert debreceni természetgyógyász és egy kedves
idős úr, aki „angyali” híreket hozott – legalábbis az angyalokról
mesélt nekünk. Debreceni ideiglenes otthonunkban előkészítve várt
tehát bennünket étel, ital, kedves társaság, ahol magyar szokás
szerint rögtön eszmecsere indult meg: ki hogyan értelmezi a
„látóság”, a sámánság, táltosság fogalmát, ki mit ért rajta, hogyan
jelenik meg ez az életében. Nem is tudtunk a téma mélyére hatolni,
mert máris menni kellett az előadás helyszínére, ahol már
gyülekezett a közönség. A szép régi épület kanyargós tölgyfalépcsőin
a legfelső emeletre érkezvén egy barátságos, meleg hangulatú
kényelmes székekkel berendezett tágas terembe jutottunk, ahol a fali
dekoráció, a képek, tárgyak arra utaltak, itt nem szokatlan téma a
test-lélek-szellem, az Arvisura, a médiumitás gondolatköre.
Ismerősök üdvözölték egymást, barátságos beszélgetések indultak meg:
minden arra utalt, hogy egy lánc részesei vagyunk, egy olyan körbe
kerültünk, ahol ki-ki hozta a barátait, ismerőseit, és mindannyian
érdeklődnek a Zsuzsa által megjelölt téma iránt. Egy idős hölgy, aki
csak az újságban olvasott a témáról, bizonytalankodva állt az
ajtóban, még nem tudta eldönteni, bejöjjön-e, úgymond „megéri-e”
neki a belépőjegy ára. Ő látnivalón nem tartozott az ismerősök
körébe, de valami mégis megragadhatta, mert eljött, hogy megnézze,
ki is az a „látó”, aki ezt a világot, amit mindennapi realitásunkban
„a Valóságként” élünk meg, egy egészen más szemszögből, mint a
szellemi világ kimerevített idősíkját mutatja meg nekünk, a szellemi
létezésről ígér tanítást, ráadásul mindezt a saját tapasztalatából,
mint megélt élményt ígéri közvetíteni.
Zsuzsanna
előadásának igazi mércéje éppen ez a hölgy volt, aki – mint kiderült
– az égi dolgok egy másik aspektusú tudósaként, vagyis
csillagászként értette, vette, igazán befogadta mindazt a szellemi
tanítást, amit hallott azon a péntek estén.
S bár folyvást
hivatkozás történt az idő rövidségére – mert nyolckor már a hely
televízió stúdiójába várták Zsuzsannát – azért öt órától nyolc óráig
egyfolytában tartott az előadás. S az, hogy ezt a megjelent majd
száz ember végigülte, azt jelzi, valódi tanítást hallottak, olyan
információkat, amelyek megdolgoztatták, de meg is érintették őket.
Ezt a kérdésekből is lehetett érzékelni: csupa hozzáértést, értést
mutató kérdés merült fel. Szóba került Zsuzsanna könyve a Q, amely
iránt igen nagy volt az érdeklődés az előadás után, sokan már
hallottak róla, volt, akinek már otthon volt egy példánya, a
legtöbben pedig most vették kézbe először.
A helyi televízió
stúdiójában végül is csak egy viszonylag rövid beszélgetésre került
sor, de ez is kissé felborzolhatta a debreceni kedélyeket, mert
Zsuzsanna felhívta a közönség figyelmét a kártyavetők és jósok által
okozott esetleges károkra, a felelősségre, amit egy valódi „látó”
visel a világ dolgaiért.
S ha valaki azt
hiszi, hogy ezzel vége volt a napnak, az nem ismeri azt a végtelen
energiát, ami Zsuzsannát ilyenkor képessé teszi, hogy akár éjjelig
válaszoljon a felmerült kérdésekre, mert kérdések még mindig voltak,
s a szervező házgazdáink és a barátaik körében sor került az aznapi
záró körre.
Másnap igazi
meglepetés kirándulás következett a Debrecentől nem túl távoli
Zelemérre, ahol egy kora középkori templom romjait néztük meg. A
távoli nyugatról jőve, ahol a Veleméri templom áll, kissé
megilletődötten néztük a Zeleméri templom romjait, amelynek
alaprajza kísértetiesen hasonlított a Veleméri temploméra. Mindez
véletlen volna? S hogy teljes legyen az a véletlenek sora, kiderült,
hogy a debreceni nagyszálló a főtéren álló Arany bika kisebb
„testvére” Zalaegerszeg főterén áll, az Arany bárány – ennyi egyezés
már igazán nem véletlen, ahogy mondani szokták: „szegről-végről”
megvan a rokonság!
Debrecen nagyszerű
élményekkel ért véget: megtapasztalhattuk a szeretetet, érdeklődést,
nyitottságot, kedvességet, némi bepillantást nyertünk abba az
úgynevezett kálvinista nyakasságba, amiről Szabó Magda olyan
életszerűen írt, megnéztük és méltányoltuk a felújított belváros
építészeti szépségét, megérintett minket méltóságteljes, nagyszabású
hangulata, s mindezt alig másfél nap alatt!
Köszönjük, kedves Debrecen!
Útinapló 5
Lenti, könyvtár 2007 március 2
. Pápes Éva
Lenti bőven Zala, így nem is
tűnik olyan nagy utazásnak Zalaegerszegről Lentibe jutni. Persze
csak, ha nem Zsuzsáról és rólam van szó – különösen az utóbbi jelent
problémát, hiszen nem odavalósi révén néha kissé elvétem az utat
Zalában. Nagy kerülés nem volt azért, így bőven idő előtt értünk az
előadás helyszínére, a lenti könyvtárba. Eddig még könyvtárban nem
tartott Zsuzsa előadást, kíváncsian vártam, lesz-e valamilyen hatása
a „hely szellemének”.
A hely maga amúgy tele volt
igazi szellemi töltéssel, amely egyrészt a könyveknek volt
köszönhető, de jócskán a házigazdáknak is, Jutkának, a vezetőnek és
a stábnak – a könyvtár összes dolgozójának. A gondoskodás nemcsak
abban volt jelen, hogy már négy órakor pakolták a székeket,
kikészítették az ültetett virágot az asztalra, sürgölődtek, hogy
minden kellemes legyen, hanem a meghívó kultúrált megfogalmazásában,
a szervezésben, a fogadtatásban. Érződött, hogy egy jól működő,
olajozott rendszer részesei vagyunk, ahol nem szokatlan egy előadó
jelenléte. „Esemény” készülődött, amelyre készült az intézmény, de –
mint kiderült – készült jó néhány vendég is. Az ajtó előtt
nézelődtünk páran kezdés előtt majd fél órával, amikor megkérdezte
egy kedves hölgy: maguk is a jósnőre várnak?
És jöttek, egyre jöttek – már
hat óra, kezdés, de még mindig jöttek, így pótszékek kerültek az
első sor elé, a hátsó sorok mögé és a sorközökbe. Voltunk vagy
százan, és a végére, a dedikálásra és a kötetlenebb beszélgetésre is
maradtak vagy harminc-negyvenen. Ez egyértelműen azt jelenti,
érdeklődőkben Lenti városban nincs hiány. Ez az érdeklődés
megnyilvánult a kérdésekben is, de az egyetértő fejbólogatásokban
is. A téma a szokásos: test-lélek-szellem egyensúlya, a norma, a
törvény, az igazság, a mérték rendje, működése mai életünkben.
Egyszerű és közérthetően megfogalmazott mondatokban olyan gondolatok
hangzottak el, amelyekkel majd mindenki egyetértett, amelyek
mindenkiben visszhangot keltettek, ismerték és értették, miről
beszél az előadó. Még meg is kérdezte az egyik hallgató: de hát, ha
mind tudjuk ezeket a dolgokat, miért nem eszerint élünk? Erre többen
reagáltak, magyarázni kezdték, mennyire nem tudjuk kivonni magunkat
azokból a mindennapi folyamatokból, amelyek meghatározzák az
életünket. Zsuzsa pedig újra és újra elmondta: láncot kell alkotni,
amellyel átfonjuk az országot, mindenki tehet valamit, hogy a dolgok
tisztábban működjenek. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak annyit
kell tennünk, hogy egy pillanatra megállunk, és valóban ránézünk az
előttünk lévő feladatra. S ha jól megnéztük, nincs olyan ember, aki
ne tudná eldönteni, helyes-e, amire készül, vagy helytelen. Apró,
kicsi és egyszerű lépésekkel is elindítható ez a lánc, csak valódi
szembenézést igényel, amely nem enged teret a mellébeszélésnek,
csúsztatásoknak, amelyek aztán elhomályosítják az igazságot. Így
lesz a fehérből szürke, az igenből nem, a jónak induló gondolatokból
hamis cselekvés.
Aki valami extrát,
ezoterikusat várt, az sem csalódott, a kérdések során szóba kerültek
a szellemek, a minket segítő erők, a szellemi hierarchia felépítése,
a szellemi világ működése. De mindezek a kérdések a reális életre
vonatkoztatva, annak összefüggéseibe helyezve jelentek meg, mint az
emberi erőket támogató valóság, mint az a nem kézzel fogható
valóság, amely minden pillanatunkban benne van, ahogyan
mindannyiunknak van szellemi mása.
Zsuzsanna előadása most is arra
helyezte a hangsúlyt, hogy az emberek ne valami fantasztikus,
rajtunk kívüli világot tételezzenek, amelyre mi semmilyen
befolyással nem vagyunk, hanem vegyék észre azt az összefüggő
rendszert, amelyben mindennek és mindenkinek megvan a szerepe,
döntése, nélkülözhetetlensége.
Szó esett az alkotásról, arról
az örömről, amelynek energiája kihat a jövő valóságára, amely
építeni képes a következő generációk létezését, működését, élhető
életterét, és a felelősségről, amellyel tartozunk mindezért. Úgy
tűnt, értő, elfogadó közönségnek szólt a tanítás. Reméljük, beépítik
majd a mindennapokba.
QQQ
Útinapló 4.
Ózd, 2007.
január 13.
Pápes Éva
A város neve
óhatatlanul a kohókat, a bányászatot, az ipart juttatja az ember
eszébe, így aztán valami poros, hideg ipari várost vár Ózdhoz
közelítve. No de a hegyek! – ez az első, amit a hangosan szuszogó,
(néha szinte hörgő!) busz ablakából megláthatunk – a hol csupasz,
hol erdővel borított hegyek. Észak géniusza Hamvas Bélával már
megmozgatta a fantáziánkat, most élőben, primer élményként kínálja
magát. Már a hegyek látványa elidegenít az előítéleteinktől,
hiszen a tisztaság, a méltóság inkább köthető hozzá, mint az ipari
civilizáció kopársága. Mire az igazi Ózdra érkezünk – ami amúgy
nem is igazán az, amint házigazdánktól megtudjuk – már nyitottak
vagyunk, valami jóra, szépre – Ózdra. Sándor, a Bolyokvasvári
Polgári Kör Egyesület alapító társelnöke szíves szóval fogadja a
vendégeit – minket, hogy második mozdulatával körbemutatva
közölje, ez nem is igazán Ózd, mert mi igazából Bolyokon vagyunk.
Így kissé megzavarodva, hová is kerültünk valójában, álldogálunk
kicsit a buszpályaudvaron, hogy némi helyismerettel
felfegyverkezve mehessünk tovább. Amint megtudjuk, egy ősi
település nyomain – amelyet Bolyk alapított a kilencszázas években
– lett Bolyok, aztán a betelepülő úzok nyomán az ezerkétszázas
évektől az „úzok völgyéből” lett a mai Ózd. Mi ez, ha nem a
legendák földje? A varázslat elindult, és a képzeletünk és
előítéleteink iparvárosából máris az ősök földjén járunk, ahol
több ezer éves vasművesség nyomait tárták fel, és amelynek ipari
kultúrája is a legendák világába nyúlik vissza.
Hogyan is lehetne
másképpen, hiszen Ózd nemcsak egyszerűen egy város északon, hanem
Paál Zoltánnak, az Arvisura (a magyarok szellemi úton megkapott
őstörténete) írójának szülőhelye. Kíváncsian várjuk tehát a
személyes találkozásokat – különösen Paál Évával, Paál Zoltán
lányával, a várossal, amely olyannyira befogadta az Arvisurát – az
„igaz szót” -, hogy a városháza előtt csodálatos márványtömb őrzi
a magyar rovásírást, az őshagyomány szimbólumait. Természetesen
nem vagyunk annyira naivak, hogy azt higgyük, itt minden ózdi
lakos házi szentélyében helye van Paál Zoltánnak, itt sincs
másképpen, a régi mondás itt is érvényes: senki sem lehet próféta
a saját hazájában. Talán ez is az oka, hogy éppen Ózdon csak most
van alakulóban az Arvisura kör, miközben Budapesttől Pécsig már
számtalan helyen jelen vannak az Arvisurával foglakozó társaságok,
egyesületek, klubok.
Miközben a
csomagjainkat letesszük kedves háziasszonyunknál, Ibolyánál, aki a
leendő egyesület motorja, szervezője, átvágunk a városon.
Nyugat-dunántúli szemünknek szokatlan stílusú, formájú épületek
között megyünk végig, leginkább a Kós Károly által épített múlt
század eleji Wekerle telepre hasonlítanak a régi kohászok
társasházai, de sajátosan őrzik a környék építkezési stílusát, a
szerényen, legfeljebb két szintig „magasra törő” hóra, hidegre
felkészülő hegyvidéki jelleget. S mindezt körüllengi a gyárak
bezárása következtében beálló recesszió, omladozó tetők, málló
vakolatok, lakatlan, gazdátlan házak jócskán akadnak. Szinte
tapinthatóan jelen van az elmúlás, a múlt-jelen egybefonódás nem
éppen pozitív gondolatokat ébresztő összes problémája, a
tradicionális vasasság halódó energiája, amelyben a jellegétől,
kenyerétől, szakértelmének gyakorlásától megfosztottság minden
nehézsége érződik. Főként pedig egyfajta elzárkózás tűnik fel,
szinte kihaltnak tetszik a város, alig-alig látunk járókelőket. Ez
persze lehet puszta beleérzés is, így aztán különös kíváncsisággal
várjuk a találkozást az ózdiakkal, hogy megerősítsék, vagy
cáfolják a szubjektív képzeteket, amelyek a futólagos városnézés
során támadtak bennünk.
A művelődési
házban már gyülekezik a közönség, Zsuzsannát egy újságíró faggatja
a „látó”-ság titkairól, sorsról, jövőről. Zsuzsanna makacsul
vissza-visszatér az Arvisurához, hangsúlyozva Ózd rendkívüli
fontosságát ebben a mai „elszellemtelenített” világban, és a Pál
Zoltáni hagyaték rendkívüliségét, amelynek megóvása, terjesztése
különleges fontossággal bír. Miközben beszélgettek, látszott, hogy
egyre többen jönnek, már újabb és újabb székekkel jelentek meg a
szervezők, úgy tűnt, maguk sem számítottak ekkora érdeklődésre. A
hangulat egyre barátságosabb lett, mintha mindenki ismerné
egymást, pedig igen széles korosztály volt jelen – a
huszonévesektől kezdve az egészen ősz hajúakig, férfiak, nők
vegyesen. Megérkezett Paál Éva is, akinek Paál Zoltán lányaként
különleges szerep jut, hiszen őrzője, örököse forma szerint is
édesapja könyveinek. A vele való hosszabb beszélgetés sajnos már
nem fért bele a szűkre szabott időbe, így egy újabb időpontban
állapodnak meg Zsuzsannával.
Barasits Zsuzsanna
előadásai mindig annak a közönségnek szólnak, aki jelen van – nem
átvitt értelemben, hanem valóságosan, hiszen azokból a rejtett
energiaáramlatokból építkezik, amelyeket a résztvevők
tudatalattijából vesz át. A ki sem mondott, meg sem fogalmazott
hívásuk, kérdéseik mentén indul el, megszólítja őket, teljes
egészében rájuk hangolódik. Most Ózdon az Arvisúra volt a
kiindulópont, Paál Zoltán szerepe, jelentősége a hagyományoktól
olyannyira eltávolodott világban, s mindazok a problémák, amelyek
ma az emberek életében annyi nehézség forrásai, s amelyek éppen a
hagyományoktól, az „igaz szótól” való leválás miatt alakultak ki.
A jelen lévő ózdiak nyitottsága, befogadó készsége és érdeklődése
vitte előre az előadást – majd a kérdések, amelyekből érződött az
előadó iránti bizalom, az egyetértés, a teljes ráhangolódás az
érintett szellemi tanításokra. Különlegesen érzékeny és sokféle
módon befogadó volt a közeg – az egészen kiművelt, már tudással
bíróktól az éppen most rácsodálkozókig terjedt a skála, aminek
hatására sok téma került elő, változatossá, többszólamúvá vált.
Másrészt Paál Zoltán városában vagyunk, ahol az általa megélt,
megírt különleges információk jelen vannak – halála után éppen
úgy, mint életében, jelen vannak az ózdi földben, a Vasvárhegyen,
energiájukkal megerősítik, és felerősítik az arra érzékeny
embereket. Zsuzsanna energiája látni valóan kifogyhatatlan – van
miből merítenie. Ahogyan bárki ózdi ezt szintén megteheti, és
valószínűleg sokan meg is teszik. Egy olyan városban, amely
szokásaiban még mindig őriz archaikus értékeket – mint például a
hajnaltűz az esküvők másnapján, ahol a násznép tűzugrással
ünnepli, erősíti a nászt -, ahol a terek nevei még őrzik az
egykori ősök szellemi arcát, ahol vasat tudtak kovácsolni és erős
láncot készíteni belőle, ott a bizalom és az összefogás nem
lehetetlenség.
A több óráig tartó
előadás után sok fontos kérdés, probléma merült még fel, így
Zsuzsanna is merült ki egyre inkább, de töretlenül dedikált,
válaszolt a körülötte gyülekezők kérdéseire.
Ami különösen
érdekes volt, és szinte megint Hamvas Béla Öt géniuszával rímelt,
az a jelen lévők sokszólamúsága, eredetisége, egyedisége. Túlzás
nélkül elmondható, hogy Ózdon találkoztunk eddig a
legváltozatosabb karakterekkel, a „hely szelleme” egyfajta
individuális gazdagságra utalt, de egyben őszinte szándékokra,
amellyel a szellemi tudás befogadására kinyíltak. A beszélgetések
során szóba került az előadáson kifejtett „lánc fűzése”, a közös
akarat, közös gondolkodás összekovácsoló ereje, (itt Ózdon tudni
kell kovácsolni!) amivel mindenki a hozzá legközelebb állóval
gyakorolhatja a gyűlöletmentes „tiszta beszédet”.
Az ózdi már a
negyedik előadás volt ebben az országjáró sorozatban, így
önkéntelenül is adódnak összecsengések, közös szálak a különböző
helyszínek között. A legfontosabb kötőszál, amit nem lehet
figyelmen kívül hagyni, az az emberek rendkívüli érdeklődése, és
egyben bizonytalansága az ország sorsa iránt. Aggódnak, félnek, és
nagyon nehezen élik meg azt a felelőtlenséget, amelyet a vezető
réteg mutat. Rendkívül elégedetlenek, bizonytalanok, mert nem
látják a felelősséget azokban, akik az ország életét
meghatározzák. Hiányolják mindenütt az igaz szót, a tiszta
beszédet, a felelős magatartást. Ebben a másik Magyarországban,
amelyben mi jártunk, amelyet nem láthatnak a médiumokban, amelyben
az emberek nem buta, igénytelen felhasználói egy értéktelen
kultúrának, nos ezek emberek egyre jobban tisztába jönnek az
értékek devalválódásával. S ezért már nem könnyen ejthetők át a
barbie babákkal és a konzum mosóporokkal, de annál
elégedetlenebbek, minél több hazugsággal akarják őket
megnyugtatni, vagy éppen nyugtalanítani – ami éppen a manipulációs
érdek. Ez legalább megnyugtató, ha nem is elég a
változáshoz. Arra is kezdenek rájönni, hogy a folytonos rossz
közérzetet és nyugtalanságot az az elcsúszás, kizökkenés okozza,
ami az érték, mérték, norma rend, törvény, igazság be nem
tartásából, negligálásából fakad. Minél többen jönnek ezzel
tisztába, annál hamarabb indul el a tűz oltása, ami összefogás és
egyetértés nélkül nem lehetséges. Baj esetén az emberek
természetes reakciója az kell legyen, hogy kézből kézbe adják a
vízzel teli vödröt, nem konferenciáznak előbb, és nem latolgatják,
hogy ki nem elég fehér vagy vörös, netán fekete a tűzoltáshoz. Azt
pedig, hogy tűz van, már sokan érzik, csak még nem találják a
hozzá illő cselekvés útját. Ebben az útkeresésben segít, ha
autentikus forrásból merítve fordulunk az ősök hagyományaihoz,
amelyek még őrzik a mértékről való tudás erejét, a törvényt és az
igazságot.
QQQ
Útinapló 3.
Zalaegerszeg
Pápes Éva
Most az egyszer az
útinapló megjelölés nem teljesen pontos, mivel éppenséggel nem
kellett igazi reális nagy utat megtenni az előadás helyszínéig -
lévén zalaegerszegi az előadás helye. Csak a város másik végéig
tartott a valódi utazás, a Gönczi Általános Művelődési Központ
kisterméig, ahol a karácsonyi készülődés nagy rohamát körülbelül
húsz huszonöt ember váltotta fel egy szellemi utazás
lehetőségével.
Pontosan kezdünk,
csak páran jönnek később, nincs bemutatás, köszöntés, ami a többi
helyen szokásos volt, hiszen hazai közegben vagyunk. S bár azt
szokták mondani, senki sem próféta a saját hazájában, megér egy
próbát, a zalaegerszegiek hogyan veszik az általuk oly jól ismert
Barasits Zsuzsanna szavait. Itt is, mint a többi helyen, Zsuzsa
azzal indít, hogy miért is vállalta az előadásokat, mi az oka,
hogy ennyire fontossá vált a szemek, lelkek nyitogatása a mai
világban. Aztán rögtön a tárgyra tér – máris a
lélek-szellem-sors-élet összefüggései között vagyunk. A közönség
figyelme most is tapintható, s bár az előadás után nem indul be
rögtön a kérdés-özön, azért vannak érdekes, lényegre tapintó
kérdések. Ennek ellenére az a benyomásom, hogy ma este itt
legtöbben a saját életükre szeretnének válaszokat kapni,
valamiféle útmutatást a hétköznapokban, a család, a munka és az
egyéb problémák megoldásában. Nem gondolják rosszul, hiszen minden
szellemi természetű ismeret ebben is segít, sőt! Minden igazi
tanítás segít az élet hétköznapijaiban is jól működnünk, a
realitásokat, a valós élethelyzeteinket jól megoldanunk.
Zsuzsanna most is
erre erősít rá – olyan realitások körében mozog, amelyek a
hétköznapi gondjainkkal kapcsolatosak, mégis egy más – szellemi
nézőszögből közelíti meg a kérdéseket, egyfajta távlatot, erőt ad
a megélésükhöz. Szóba kerül a karácsony, az ünneplés fontossága, a
családból merített erő, a bejgli illata. S bár ez nem látszik
elsőre szellemi természetű információnak, mégis azzá vált, mert
arról az öröm-energiáról beszélt, ami általunk, a mi
élményeinkből, a helyesen megélt, örömteli ünnepekből is
keletkezik, és ami élteti, erősíti a jövőt, ami által egy jobb
világot teremthetünk.
Talán nem kell
ennek a fontosságát éppen most, karácsony előtt hangsúlyozni,
mégis nagy jelentőséggel bírt, mert ebben a mai vásárlásra és
fogyasztásra épülő karácsonyt semlegesítő világunkban én akkor,
ott kaptam meg az ünnepléshez való muníciót.
Boldog Karácsonyt
Mindazoknak, akik szeretnek, ünnepelnek, örömöt adnak és kapnak!
QQQ
Útinapló 2.
Hosszúhetény
Pápes Éva
Pécstől alig tíz kilométerre van
Hosszúhetény, amely a nevéhez méltóan
hosszan kígyózó falu, amolyan igazi nagyváros-melléki település.
Egy kicsit város – a közelség miatt, de mégis csak falu, a
természeténél fogva. Nyilván itt is sok a városi, aki életforma
váltás szándékával, a tisztább levegő, a nyugalmasabb élet miatt
kiköltözött a nagyvárosból a közeli faluba, hogy új otthont
teremtsen magának. Ezt a feltételezést látszik megerősíteni a
meghívó is, amely egy olyan életmód-klubtól érkezett, akik a maguk
kissé „másként gondolkodásában” várnak megerősítést, tanítást
olyanoktól, mint Barasits Zsuzsanna
is.
Szimpatikus fiatalok fogadnak,
rögtön a házukba invitálnak bennünket – már készül az ebéd.
Vegetáriánusok, három szép gyerekük van, a falu legszélén laknak a
dombhátak közé elbújtatott utcában – mindez erősíti a bevezetőben
felvetett elképzeléseket. A legkisebb baba még a kocsiban alszik,
a nagyobbik gyerek kint „építkezik” a kertben, a középső kislány
zöldre festett arccal viharzik a lépcsőn fel és alá. Mindhárman
gyönyörű régi magyar neveket viselnek, mint a
Villő, Kende, Hunor. Ez már sokat elárul a szülők
mentalitásáról, gondolkodásmódjáról. Még többet mond a gyerekek
kiegyensúlyozottsága, kedves közvetlensége, felnőttekkel való
kötetlen viselkedése. Szeretetteljes és békés légkört sugároznak a
szülők is, látszik, hogy valóban kívül vannak a mai hektikus
nagyvárosi életformán.
A „Műhely” kora délután kezdődik,
sorban érkeznek a tagok. Többnyire
férj-feleség-gyerek, mindnyájan ismerik egymást, baráti és
meghitt légkör van a kis osztályteremben, ahol aprósütemény és tea
is várja a tagokat. A gyerekek a tornaterembe kvártélyozzák be
magukat, előkerülnek a labdák, már indul is a játék. Az
„anyásabbak” a mama ölében részt vesznek az előadáson, csöndben
ülnek, nem zavarják a felnőtteket. A legkisebb szól be néha csak a
maga még nem egészen artikulált baba-nyelvén, de nem látszik
tiltakozónak, sokkalta inkább egyetértőnek – már ami a világ
szellemi természetéről szóló tanításokat illeti.
Szinte magától indult el az előadás,
a beszélgetés egyszer csak átalakult tanítássá – Zsuzsa most nem
beszél a médiumitás természetéről, a
saját élményeiről, inkább rögtön a lélek – szellem – sors – élet
összefüggéseit boncolgatja.
A résztvevők nagyon figyelnek, s bár
néha közbe-közbe kérdeznek, látszik, hogy ezen a területen
nincsenek igazán alapos és mély ismereteik, de van érdeklődésük,
nyitottságuk. A téma sajátossága, hogy nehéz berekeszteni, nehéz
abbahagyni, hiszen olyan óriási mennyiségű tudásanyag van, amit
meg kéne osztani, el kéne mondani, amit szinte lehetetlen
beszorítani egy fél délutánba. S bár a fáradtság jelei még sem az
előadón, sem a hallgatókon nem mutatkoznak, mégis több óra
elteltével némi zavar kerül a körben ülők eddig nyugodt szellemi
körébe. Egyikük fejét csóválva megjegyzi, hogy ő ezeket a dolgokat
egészen másként gondolja, mert szerinte a rossz és a jó relatív
fogalmak, hiszen ami jó az egyiknek, az lehet rossz a másiknak, és
egyébként is minden a szeretetvágyunk kielégíthetetlensége miatt
történik, még a háborúk is. Mert nem kaphatjuk meg
azt mennyiséget belőle, amire
szükségünk lenne. S bár Zsuzsa próbálja megmagyarázni neki, hogy
nem moshatók össze ezek a fogalmak, mert csak akkor van remény a
világ épségére, ha tisztán látjuk a törvény, a norma, az igazság
fogalmait, ha nem mossuk össze a jó és a rossz kategóriáit,
barátunk nem fogadja be a hallottakat. Ragaszkodik a maga relatív
igazság-fogalmához, s a jelen lévő barátok kissé elbizonytalanodva
próbálják „kibékíteni” a feleket, de ezzel csak némi
„elmaszatolódás” jön létre, valami további langyosság,
ragacsosság. Zsuzsanna nagyon határozott és erélyes, nem engedi
ezt a langyosságot eluralkodni, a saját megélt, bizonyossággá
szilárdult tudásával tiltakozik a fogalmak tisztázatlansága,
egybemosása ellen. S bár nem jön létre igazi egység és egyetértés
a találkozó végére, az bizonyossá vált,
hogy a mai gondolkodás – még a szellemileg nyitott fiataloké is –
nagyon sok olyan gondolatot képes befogadni, amelyek között egy
délután során nem tud rendet teremteni. Nagyon mélyre hatoltak
azok az elbizonytalanító, egyszerűsítő gondolatok, amelyek már
régen nem hisznek a mérték, a törvény és az igazság erejében, nem
képesek igazán befogadni azt a lehetőséget, ami az ember szabad
akaratáról és ezzel szoros összefüggésben a felelősségéről szól.
Ha elfogadjuk ugyanis azt a szoros kötést, ami bennünket a
szellemi valósággal összefűz, vagyis magával a Teremtővel, akkor
azt is el kellene fogadnunk, hogy annak törvényei szerint élhetünk
csak felelősségünk tudatában. Valószínűleg ehhez még sokat kell
tanulnunk – csak ki ne fussunk az időből!
QQQ
Útinapló 1.
Miskolc, 2006.december l
Pápes Éva
A belvárostól egy sóhajtásnyira, a
magas házak között egy felújított régi malomban van a
Mandorla Alapítvány előadóterme. A
kezdés hét órára volt meghirdetve, de már fél körül gyülekeznek
néhányan. Barátságos a hangulat, egymást jól ismerő emberek
beszélgetnek, várják az előadást. A terem kezdésre megtelt,
fiatalok, középkorúak, idősebbek egyaránt jöttek. Csupa érdeklődő,
nyitott arc, bíztató tekintet. Úgy tűnik, Barasits Zsuzsanna neve
nem ismeretlen Miskolcon. Többen jelzik, hogy olvasták Zsuzsa
honlapját, olvastak vele készült interjút, néhányan látták Halmi
György Arvisuráról szóló filmjét, így
onnét is ismerik Zsuzsát
Az előadás pontosan kezdődik, Zsuzsa
kicsit elfogódottan kezd el beszélni,
de ugyanazzal a természetességgel, ami egyébként is jellemző rá.
Először is saját magáról, arról, hogyan lett látó, illetve hogyan
tanulta meg „kezelni” ezt a képességét. A történetet részletesen
és nagyon érdekesen meséli, érezni a közönség szimpátiáját, szinte
tapintható a figyelem. Majd a mai életről, történésekről szellemi,
lelki kérdésekről beszél, a jövőről, ami ebből a mából következik.
Az egész előadásra jellemző a
személyesség, de ez a személyesség nem egy Barasits Zsuzsanna nevű
zalaegerszegi látó magántörténeteként jelenik meg, sokkalta inkább
valamiféle közösségi rítusként, ahol egy önmaga igazában biztos
ember a legtisztább szándékkal átad magából valamit, amelyet a
többiek ugyanezzel az őszinteséggel befogadnak. Ez a „valami”
szívből szól, hamisság nélküli hang, szellemi tanítás a világ
dolgairól, mindarról, ami ma történik velünk. Tiszta beszéd, ami
azonnal utat talál a hallgatósághoz - talán így lehetne
legpontosabban jellemezni azt a létrejött áramkört, amelynek
részesévé váltunk. A majd három órás előadást moccanatlan figyelem
kísérte, ahogyan az elhangzó kérdésekre adott válaszokat is. A
közönség még mindig kérdez, pedig a szervezők már jelzik, ideje
lenne elhagyni a termet, zárás van, de egyre jönnek, akik
dedikáltatni szeretnék Zsuzsával a könyvét, és mellesleg
kérdeznének még.
Négy és fél, majdnem öt óra telt el,
Zsuzsa fáradt, de válaszol az utolsó pillanatokig, amíg csak
kérdések vannak.
Az esti Miskolcon keresztül megyünk
a szállásunk felé. A karácsonyi kivilágítás már néhol működik,
tisztának és jól karbantartottnak látszik a belváros. Nincsenek
kopott, düledező házak, minden nagyon rendezett és szinte
méltóságteljes. Ez nem egy új iparváros arca, inkább egy polgári
értékeire büszke nagy múltú központ, Észak-Magyarország centruma.
Jó érzés arra gondolni, hogy itt ennyi embert érdekel a valóság
nem hivatalos interpretációja, egy szellemi látó nézőpontja
létezésünk legfontosabb kérdéseiről. De vajon hányan élnek
(most/majd) eszerint?
. Sokan kísérik figyelemmel az
Arvisuráról
szóló híradásokat, hiszen itt a „szomszédban”, Ózdon élt
Pál Zoltán, akinek a szellemi úton kapott tanításait tartalmazza
az Arvisura.
|